Personal-
håndbok

01 Velkommen

Velkommen til oss! Her får du en introduksjon til en del ting det kan være greit å vite før du begynner. Her kan du lese om hva du kan forvente av oss, og hva vi forventer av deg.

Sjekkliste for nyansatte:

01 Les denne manualen

02 Få en ombordstigningssamtale

03 Si hei til de som jobber her

04 Få en go-to person som du kan spørre om alt du lurer på når som helst

05 Bli kjent med kaffemaskinen og kjøleskapet

06 Lær deg hvordan man bruker arkademaskinen i kjellern

07 Velg deg en “velkommen i Bureauet”-kake

08 Kom med innspill til denne manualen

02 Tillit, frihet og ansvar

Tillit, frihet og ansvar er det vi mener skal til for å utvikle seg, yte og trives. Vi vil gjøre vårt beste for deg, og ønsker oss det samme tilbake. Hos oss har vi flat struktur, godt humør og ingen kleskode.

Vi ønsker at du skal få muligheten til å forme din egen stilling og ha kontroll over din egen hverdag. Derfor vil du få spillerom til å prøve litt forskjellig for å finne ut av hva du ønsker å jobbe med og bli god på. Du skal få jobbe med det du i er i modus for, når du er i modus. Ingen kommer til å detaljstyre arbeidsdagen din. Vi stoler på at du vet best!

Vær grei

Når man jobber tett sammen påvirker man i stor grad hverandres arbeidshverdag. Vi trives best når vi har respekt og hjerterom for hverandre, og latteren sitter løst.

Bureaukultur

Hos oss verdsettes mangfold. Ulike meninger er viktige for utvikling, både på det personlige plan og i jobbsammenheng. Alle skal ha like muligheter uansett kjønn, hudfarge, etnisitet, religion, seksuell orientering, funksjonsnedsettelser, alder, personlighet og bakgrunn. Vi har nulltoleranse for diskriminering og trakassering eller annen form for respektløs oppførsel.

Samarbeid

For at samarbeidet skal fungere godt trenger vi å utvikle oss gjennom å dele kunnskap. Vi har troen på at å lære og å lære bort fører til godt samarbeid og fellesskap. Alle forventes å dele av kunnskapen sin for å bidra til hverandres utvikling. I Bureauet tror vi på å løfte hverandre fram, og vi strekker oss langt for å hjelpe hverandre til å lykkes i jobben.

Som ansatt hos oss vil du jobbe tett sammen med innholdsprodusenter, markedsførere, utviklere, og designere. Dette skaper et godt produkt og ikke minst et godt sosialt miljø. Vi har ikke tydelige skiller mellom de ulike avdelingene, og strukturene innad i selskapet er derfor noe vi jobber med hele tiden.

No blame game

Alle gjør feil. Enten det er å ta ned en nettside, skrive noe feil, eller utvikle et produkt som ikke funker. Ingen står klar med pekefingeren dersom uhellet er ute. Gjør du en feil gir du alle som jobber her muligheten til å lære noe, og slikt setter vi pris på!

Bureaukultur Bureaukultur Bureaukultur Bureaukultur

Når ting ikke fungerer

Vi er i sterk vekst, og dette gir oss i blant voksesmerter. Dersom du opplever at noe ikke fungerer som det skal, så er det mest sannsynlig slik, og må gjøres noe med. Ikke nøl med å si ifra! Jo før du sier ifra jo bedre, og det blir enklere å gjøre noe med.

Kontoret

Føl deg som hjemme og ta godt vare på det. Her møtes vi daglig og jobber sammen, spiser sammen og gjør sosiale greier sammen. Du vil få din faste plass, men benytt deg gjerne av andre sitteplasser rundt i lokalene også, enten det er en sofa, eller godstolen i kroken. Er det noe du savner, alt fra en potteplante, til en bedre kontorstol eller noe annet innenfor rimelighetens grenser, så bare si ifra. Vi fikser det.

Kontorlokalet er godt tilrettelagt for felleslunsjer og bursdagskakespising, så vel som til brettspill og beer pong. Vi har også en digg sofa og en TV. Dersom det er OL, VM eller annet man bare må se på, benker vi oss gjerne foran TV og popper litt popcorn. På sommeren spiser vi ofte lunsj i bakgården, og det hender rett som det er at vi griller eller spiser is om været tillater det.

Interne prosjekter

Alle våre nettbaserte tjenester er utviklet inhouse. Har du gode ideer eller innspill vil vi gjerne høre. Alt vi er og har i dag, har engang vært noens ide som ble bygget videre på. For hver gode ide trengs det mange som ikke funker, og begge er like viktige for å skape nye produkter. I Bureauet er det lav takhøyde for å bringe nye ideer til bordet.

Bureaukultur

03 Frynsegoder

Nedenfor har vi samlet noen av de frynsegodene du får ved å jobbe hos oss.

Fleksibilitet

Av oss får du fleksible arbeidstider, og du velger selv når du vil jobbe dine 40 timer i løpet av uka. En del av jobben består av ulike prosjekter og samarbeid, og innimellom møter. Vi forventer at du også er fleksibel når det gjelder å kunne delta på dette.

Pensjon

Alle bedrifter er pliktige å spare 2% av de ansattes lønn i obligatorisk tjenestepensjon (OTP). Vi vil gjerne investere i våre ansatte og har valgt å øke denne sparingen til 3% av brutto årslønn. Sparingen skjer hos Gjensidige. Du blir ikke trukket i lønn for denne sparingen, den kommer på toppen av din ordinære lønn.

Utviklingspott

Fordi vi ønsker at du skal kunne holde deg oppdatert, inspirert og motivert, har du 10.000 kroner til rådighet i løpet av kalenderåret. Denne potten kan du disponere som du ønsker, enten det er kurs, konferanser, abonnement, bøker, trening eller andre ting som er relevante i jobbsammenheng. Vi ønsker også at du gir tilbake til de andre på kontoret om du har lært noe du tenker kan være nyttig for flere.

Mat og utstyr

01 Kaffe, energidrikk, frukt og snacks er alltid tilgjengelig på kontoret. Savner du noe er det bare å si ifra!

02 For å kunne gjøre en god jobb må du ha godt utstyr. Det du trenger av pc og annet utstyr for å gjøre jobben din, sørger vi for at du har tilgjengelig.

Gøy sammen

Bureaukultur

01 Hver måned feirer vi lønn på konto med lønningspils rundt lønningsdag.

02 Hver måned har vi spillkveld, hvor de ansatte bytter på å ta med et spill for anledningen. Hvilket spill du velger er helt opp til deg, det kan f.eks. være en kortstokk, et hjemmelaget brettspill eller beer pong.

03 Ved høytider som jul, påske og halloween har vi felleslunsjer med masse god mat.

04 Vi feirer bursdager eller andre viktige anledninger med Foodora eller kake.

05 Den gode gamle lagbyggingen: To ganger i året har vi det vi kaller teambuilding på godt norsk. Her gjør vi alt fra minigolf og ping pong til ølsmaking eller det noen foreslår. Som med alt annet her i Bureauet: har du noen gode ideer vil vi gjerne høre!

06 Vi pleier å ha noen kontorfester innimellom hvor du kan invitere med vennene dine. Da griller vi i bakgården, booker et band eller gjør andre trivelige ting sammen.

07 I løpet av sommeren har vi en sommerfest, og julebordet pleier vi for sikkerhets skyld å ta i januar.

Bureaukultur

04 Ferie

Så langt det er mulig ønsker Nettbureau fleksibilitet for alle, slik at man skal kunne ta ferie når man ønsker. Likevel vil det være ønskelig at bedriften alltid er bemannet i feriesesongene av hensyn til opplæring av ansatte, drift, support, og vedlikehold av våre tjenester.

Alle ansatte har rett på 25 feriedager per kalenderår. Disse 25 dagene kommer i tillegg til offentlige høytider og feriedager. I Nettbureau får du også fri nyttårsaften og julaften, uten at det teller som en av de 25 feriedagene.

Lønnede fridager i tillegg til dine 25 feriedager:

Helligdager som er fri i Norge er i all hovedsak knyttet til kristne høytider. Du kan selvsagt få fri med lønn rundt høytider knyttet til andre religioner og kulturer mot at du f.eks. jobber noen av de “tradisjonelle” høytidsdagene.

01 Julaften, 1. og 2. juledag

02 Nyttårsaften og 1. nyttårsdag

03 Skjærtorsdag, Langfredag, 1. og 2. påskedag

04 1. mai- Arbeidernes dag

05 17. mai- Grunnlovsdagen

06 Kristi himmelfartsdag

07 1. og 2. pinsedag

Annet:

01 I forbindelse med flytting får du 1 dag fri

02 Repetisjonsøvelser i militæret er lønnet

03 Fravær som følge av dødsfall og alvorlig sykdom i nær familie, er selvfølgelig betalt. Dersom dette overgår 16 dager sammenhengende, må du ha sykemelding.

04 I forbindelse med barnehagestart vil du får 3 dager betalt fri for tilvenning. Dersom barnet ditt bytter avdeling eller barnehage får du inntil 2 dager lønnet fri (se mer om dette nedenfor)

Bureaukultur

05 Hjemmekontor

De fleste synes det både er hyggelig og effektivt å jobbe fra kontoret, men noen dager er det rett og slett best med hjemmekontor. Eller bortekontor. Kanskje du ønsker å jobbe fra hytta på Sjusjøen eller hjemme hos svigers i Japan? Helt i orden, bare husk å sjekke noen ting først:

01 Sjekk med de du jobber sammen med. Vi vil gjerne være fleksible og tilrettelegge for alle, men noen ganger trenger vi deg på kontoret.

02 Sørg for at du har god internett-tilkobling der du er. Du skal jobbe tilsvarende vanlig arbeidsdag selv om det skjer på distanse.

03 Husk å logge på Slack. La det være lett å komme i kontakt med deg, og si i fra om du blir avlogget i løpet av dagen.

04 Dobbeltsjekk at du ikke har vakt på support eller utvikling, og i tilfelle må du sørge for at noen andre tar vakten din.

05 Dersom du på forhånd vet at du skal ha hjemmekontor, legg det inn i Google Calendar, og informer de andre, så blir det lettere å planlegge.

06 Familieliv og jobb

Det er like vanlig som det er slitsomt å få barn. Derfor får du som nybakt forelder ekstra tilrettelegging.

01 Du får en tipptopp splitter ny tåteflaske i beste kvalitet fra vårt lager.

02 Når barnet ditt skal begynne i barnehage får du 3 dager betalt fri for tilvenning. Skal barnet bytte barnehage eller gå over til storbarnsavdeling får du 2 dager lønnet fri for å hjelpe med overgangen.

Permisjon ved partners fødsel

I forbindelse med partners fødsel får far eller medmor 3 uker lønnet permisjon. Vi ønsker å gi alle familier litt ekstra tid til å bli kjent med hverandre og lande i den nye tilværelsen.

Ammefri

Når du kommer tilbake etter permisjonen, har du 2 timers ammefri per dag frem til barnet fyller ett år, eller begynner i barnehage. Det innebærer at du får full lønn, og to timers kortere arbeidsdag. Om du vil være kortere tid på kontoret eller amme i løpet av arbeidsdagen velger du selv.

Lønnsforhandlinger i permisjon

Dersom du skulle hatt lønnsforhandlingen din i løpet av permisjonstiden, legger vi den til en dato før du går ut i permisjon.

Ulønnet permisjon etter foreldrepermisjon

Ønsker du å trappe ned stillingen etter endt foreldrepermisjon det helt ok. Vi har ingen tidsbegrensning for hvor lenge du kan jobbe redusert. Snakk med oss, så finner vi en løsning som blir bra for alle.

07 Annen permisjon

Ulønnet permisjon

Siden vi ønsker fleksibilitet for alle ansatte, skal det i utgangspunktet være uproblematisk å ordne permisjon. Søk i god tid så er det lettere for alle å planlegge.

Lønnet permisjon

Ønsker du å ta permisjon med lønn utover de 25 fridagene du har, kan dette jobbes inn i forkant av permisjonen. Husk å registrere timene du jobber ekstra, slik at du kan dokumentere timene du har opparbeidet deg.

Bureaukultur

Du har nå fått en innføring i hva du kan forvente deg av oss, og litt om hva vi forventer av deg. Om du har innspill, forslag til forbedring eller andre ønskemål er det superviktig at du sier ifra! Bare sånn kan vi bli enda bedre.

Last ned (som pdf 😱)

Nettbureau AS
Colletts gate 10A
0169 Oslo